Le Treport-Boulogne-Nieuwpoort-De Roompot

5 augustus 2018

de monteur is gearriveerd, samen met onze tolk Fabrice Cruel, de havenmeester. blijkt een plakaat bacterien voor de brandstoftoevoer te zitten. deze wordt zoveel mogelijk verwijderd. na afloop een biertje met de heren gedronken. de volgende dag zijn we om 12.30 uur vertrokken richting Boulogne, ongeveer 45 mijl, om het tij zoveel mogelijk mee te hebben. het stroomt nl. algauw 2 knopen. we vertrokken 3,5 uur voor HW. was wel even spannend omdat de vaargeul nog behoorlijk smal was en ondiepten moeilijk te zien waren. eenmaal op zee nog heerlijk kunnen zeilen. toch ook weer de motor bij moeten zetten. samen met ons vertrok ook nog een solo-zeiler uit Nederland. hij had dezelfde bestemming. naam zijn boot was : "Fleur de Lit". zijn thuishaven was Naarden. onderweg elkaar een paar keer opgeroepen voor een nautisch kletspraatje. leuk. om 19.15 uur kwamen we in Boulogne aan. de ligplaats was erg smal en met wat kunst en vliegwerk en hulp kunnen aanleggen. wat gedronken en gegeten en vroeg te bed. de andere morgen zijn we vroeg vertrokken, ongeveer 6.00 uur. ( soms kan je beter een baan hebben ). na 3 boten geraakt te hebben en twee man uit bed gehaald te hebben zijn we de zee opgegaan richting Duinkerken. bij Calais hadden we behoorlijk stroom tegen, nl 3 knopen. schoot niet op. dit alles deden we op de motor. we hadden stroom en wind tegen. eindelijk om 15.00 uur ter hoogte van Duinkerken. omdat de stroom binnen afzienbare tijd mee ging staan besloten we door te varen naar Nieuwpoort. om 18.00 uur lagen we in de box en smaakte het eerste biertje en wijntje alsof er een engeltje over de tong pieste. we wilden de andere morgen met het tij naar de Roompot. gelukkig niet zo vroeg op. pas om 4.00 uur. in het pikkedonker de zee op. het was windstil dus motoren.het is een bijzondere ervaring om in het donker te varen. om 5.30 uur kwam de zon op. bij Zeebrugge was het drukte van belang van grote zeeschepen. we moesten de traffic-lane passeren. bij het oproepen van zo een joekel krijg je niet altijd respons dus neem je de veiligste weg-achterlangs. verder voorspoedig door naar de Roompot. 5 mijl hiervandaan opnieuw motorpech. anker uit en de kustwacht opgeroepen met een "PanPan". dit mocht ik dus niet meer doen omdat er geen onmiddellijk gevaar was. afijn nu kwam de KNRM ons redden. deze sleepte ons met bijna 11 knopen, we leken wel een speedboot, naar de sluis. we moesten zelf maar zien hoe we de sluis doorkomen. gelukkig was er een bereidwillige motorboot die ons door de sluis loodste. aan de andere kant werden we opgewacht door een bootje van de Roompot marina, die ons naar de Roompothaven sleepte. hier liggen we tot maandag. dan komt er opnieuw een monteur die het hele brandstofsysteem reinigt.en hopenlijk het euvel definitief verhelpt.

tot hier ons relaas.(zie ook weer de foto's) nog eentje te gaan nl. die tot aan Port Zelande.

tot de volgende keer!!!!!      :-)

1. Marrette:
    5 augustus 2018
    Wat een toestanden allemaal, wel wat vermoeiend zo , lijkt me. Mooie foto’s!
    Goede reis naar Port Zeelande. Liefs Marrette
  2. Linda Aben:
    8 augustus 2018
    Welkom terug in Nederland. Nog een klein stukje en dan bijkomen van jullie avontuur.