Gravelines - Boulongne-Dieppe

Hallo allemaal,

De prijsvraag"wat is een staketsel" is gewonnen door Mieke, onze Belgische medewatersporter. Helaas valt zij buiten de prijzen omdat ze voorinformatie had maar door haar snelle reactie krijgt ze de troost prijs. Een fles witte wijn af te halen  in Frecamp op 22 juli a.s.

Vervolgens was er vraag naar het vongole recept. zie onderstaand:                      Het recept spaghetti met vongole : 1 kg. vongole /300 gr spaghetti/ olijfolie/1 ui/2 teentjes knoflook/witte wijn 1 dl./ peterselie 2 eetlepels/peper en zout naar smaak. 1/2 bouilionblokje groente om de spaghetti in te koken.Hou je van pittig kun je er ook nog een rode peper in doen.                                                                                        Vongole goed wassen 4/5 keer / spaghetti koken beetgaar.                                        uitje knoflook en peterselie fijnsnijden.                                                                          olie in de pan uitje/knoflook fruiten, uitgelekte vongole er bij doen witte wijn erbij koken tot de schelpen open zijn peterselie erbij de spaghetti toevoegen en peper en zout naar smaak toevoegen.                                                                                        Heerlijk  wit wijntje erbij en smullen.

18-7-2018. Vertrokken om 05.45 uur. Afgelopen nacht weinig geslapen  spanning.  We zijn weggegaan met geen wind dus motoren. Grootzeil hadden we wel gehesen met 1 rif   omdat er 3-4  werd verwacht. De windt kwam uit het z.w. en wij eerst naar het W. dus hoog aan de wind met wel de motor bij. Naarmate wij Calais naderden (waar we ook de Engelse kust (krijtrozen)zagen) ging de wind steeds meer tegen staan, dus blijven motoren met alleen grootzeil (lui zeilen ). Bij Calais was het een komen en gaan van Ferries, Voor het eerst zo'n Ferry middels de marifoon opgeroepen. Wist niet wat hij ging doen en kwam met 20 knopen op ons  af . Een alleraardigste Engelse officier deelde mij mede dat hij wel even langzamer ging varen zodat ik voorlangs kon. Dit was wel geinig dat zo'n gevaarte aan ons nietig zeilbootje voorrang verleende.                                                Vervolgens richting Cap Grinez onze eerste kaap. Hier aangekomen werd het water een klotsboel. Vlug er doorheen en richting Boulogne onder zeil. 13.00 uur plaatselijke tijd aangekomen in de getijde haven. Alles opgeruimd en nog even de stad in gegaan. Blijkt een stad vol leven. (er was een concert van Julian Clerc naast de haven en konden wij goed horen). Wij blijven hier 2 nachten liggen.

20-7-2018 naar Dieppe.

We zijn s'morgens om 10.00 uur vertrokken van Boulogne naar Dieppe. Het regende lichtjes   en dat is de hele reis zo geweest. De wind was eerst mee en later tegen dus ook veel met de motor erbij gezeild. Na 10 uur varen eindelijk om 20.00 uur Dieppe bereikt. We werden door 2 mensen van de haven al opgewacht en zij hielpen bij het aanleggen. Daarna zijn we wat gaan eten en drinken naast de haven (deze licht in de stad). Overigens een heel mooie stad met een hoog Allo Allo gehalte volgens Dick.. Vandaag de oude stad bekeken en we gaan morgen richting Fecamp.(voor de foto's moet je in het album kijken.                                                     Je hoort verder onze belevenissen in de volgende Blog.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. M.j.m. werkoven- werkhoven:
    21 juli 2018
    Ahoi zeilers, jammer van de prijs. Ik hou hoop op een nieuwe prijsvraag. Hahahaha. Proost Mieke 🍷. Wat ben ik blij met het vongolen recept. Superrr 🎉👍. De foto's van de passerende boten uit Calais zijn indrukwekkend en vooral groot. 🚢 En Julian Clerc, hoe cool, echt jeugdsentiment. Jullie zien er goed uit op de foto's. Blijf lekker genieten. Dikke knuffel van ons 🙋💋
  2. Van den Bergh mieke:
    21 juli 2018
    Dick en Greet, bedankt voor het flesje wijn, spijtig genoeg kan ik het morgen niet komen halen, maar ik veronderstel dat je het met plezier bewaard voor mij. Is wel leuk zo kwissen.
  3. Rene:
    22 juli 2018
    Hoi Dick&Greet, dat was even David vs Goliath op de Noordzee 😉. 20 knopen is bijna 40km/h voor een gewone landrot. Lijkt me wel spannend! Leuk om jullie reis zo te volgen met de foto’s erbij. Goede vaart en hälsningar från Sverige (groeten uit Zweden)!
  4. Assendelft van Wijck:
    22 juli 2018
    Leuk om jullie zo,te kunnen volgen. Hoe meer verhaal,hoe beter 😎 Julie zijn al echte kustvaarders geworden. Tegelijkertijd zijn jullie zo te zien, echte toeristen. Leuke stadjes bezoeken, lekker eten en drinken. Wat een topcombinatie. Jullie genieten er duidelijk van. Het straalt van de fotos af. Houden zo. En telkens weer een behouden vaart op het volgende traject. En maar weer tot laterrrrrrr.
  5. Femia Hoffmann:
    22 juli 2018
    Hai zus en zwager,ziet er goed uit heerlijk aan het genieten het is hier in Nederland stralend zonnig weer met geen spatje regen
    Lekker blijven genieten van jullie grote avontuur en een behouden vaart met een lekker windje en niet te wilde golven.
    Dikke Knuffel en een kus van je zus XXX
  6. Chris en danny:
    24 juli 2018
    Hallo Dick en Greet, we wensen jullie een goeie vaart en een prachtige ervaring op deze mooie reis! Chris en Danny van de Bellefleur